Även om många anställda sitter inne på kontoret finns det yrkesgrupper som ofta befinner sig utanför. VD och chefer träffar personer från andra företag och aktieägare och servicepersonal behöver också vara många timmar på vägarna om de inte hjälper till över telefon. Många företag har en kår av utesäljare. Vissa rör sig över mindre områden, andra har ansvar för stora geografiska ytor, kanske t o m hela landet. De kan ofta ha ett ensamt jobb, långt från familj och vänner, men det är också fritt och ger stora möjligheter till egen tid. För att stötta och påminna om arbetsgivaren är en enkel följeslagare i form av en termosmugg en god idé.
Många säljare och andra mötesdeltagare tillbringar många timmar i bilen. Då är det viktigt med en mugg som passar bra för bilbruk. Muggar som ska användas i bilen har en speciell utformning. De har inget handtag, eftersom ett sådant försvårar drickande och har ett lock som är konstruerat för att eventuellt spill ska rinna tillbaka ner i muggen och inte skvätta omkring. De måste också vara lätta att använda med en hand, ha en markering för att visa hur fulla de får vara så de inte läcker, kan inte vara i vägen för blickfältet när föraren kör, och måste även passa bra i de olika mugghållare som finns i olika bilar.
För säljaren är det också praktiskt att det tydligt syns vilket företag man kommer från. Det väcker frågor och kan vara ett bra sätt att få in en fot. Muggen är lätt att ställa ifrån sig för den som behöver vara inkognito, och om man ber att få sin mugg påfylld hos kunden kan den stå framme under hela mötet och påminna om ens ärende. Med en rolig eller smart slogan på muggen, påminns kunden hela tiden om vilken fin produkt företaget har.