Termosmuggen är en uppskattad gåva för kunder och den har också fördelen att den varar länge utan att vara alltför dyr. Tänk på att ha en snygg design eller ett roligt budskap och att hålla företagsloggan diskret, så ökar chansen att kunden använder termosmuggen länge och ofta. Termosmuggar har gjort en resa från att vara ett okänt fenomen från Amerika, till att finnas i var mans och kvinnas hand. Muggen är en snygg inredningsdetalj. Särskilt i dagens öppna kontorslandskap är matchande termosmuggar med tryck hos tsreklam.se något snyggt att vila ögonen på.
I likhet med vakuumflaskan är termosmuggen vanligen välisolerad och hermetiskt tillsluten för att undvika spill eller läckage, men vanligtvis finns en öppning för att dricka utan att spilla. Eftersom en het dricka läcker värme genom avdunstning är även ett tunt lock viktigt för att förhindra att vätskan svalnar. Samma teknik används på engångskaffemuggar – det tunna plastlocket förhindrar avdunstning och därmed håller sig vätskan varm längre. Muggar som har en ytter- och en innervägg kallas vanligen för dubbelväggade muggar. Dessa håller inte värmen lika länge som vakummuggar, men är ändå till stor hjälp för att hålla vätskan varm. Vanligen används rostfritt stål för den inre väggen eftersom det är lätt att diska, men ytterväggen kan vara i stål, plast, och ibland t o m porslin.
Budskap kan hämtas från sociala medier, memes, klassiska citat och andra källor. Det finns också böcker som innehåller klassiska citat. Bilder kan vara sådant som finns i företagets bildbank eller kan köpas från externa leverantörer. Det finns idag många bilder som har en låg kostnad och ändå är mycket attraktiva. Var dock noga med att citatet eller bilden är fri att använda så ni inte åker på att betala royalty eller ännu värre en patenttvist. För ett företag kan det innebära stora kostnader, och det finns flera exempel på företag som använt bilder de trott varit fria, men som sedan visat sig var en privatpersons julkort eller liknande.