Varje företag och förening skapar sin egen grafiska profil utifrån värderingar, målsättning och marknad. Ofta lägger man mycket kraft och energi på att designen ska avspegla företagets inre själ, men när det kommer till att genomföra designen är det ofta mer slumpmässigt. Om företaget inte har någon person som har ansvaret för den grafiska profilen är det lätt att enskilda anställda lägger till text eller ändrar färger så den grafiska profilen inte motsvarar den ursprungliga tanken. Den som utformat den grafiska profilen tänker på hur den ska se ut på papper, i datorn, på hemsidan och på profilprodukter, men när det kommer till beställning av T.-shirtar eller pennor kan det ibland hända att beställaren inte inser hur designen var tänkt, eller har åsikter och ändrar utformningen på något sätt. Då blir den totala designen inte enhetlig och företaget förlorar en del av sin genomslagskraft.
Stora företag har insett detta och ser till att designen är enhetlig, över hela världen om så krävs. Detta leder till att företaget blir så kallat top of mind, dvs när t ex någon får frågan att nämna en hamburgerkedja eller ett läskmärke, så är det samma namn som nämns oavsett var i världen frågan ställs. Ett bra och tydligt sätt att få alla att se och känna igen företagets grafiska design är genom att beställa och dela ut termosmuggar. Var bara noga med att de följer företagets grafiska profil.
Kulturen att köpa en kopp kaffe på vägen till jobbet eller till träningen har slagit rot i samhället och var och varannan person kan ses med en mugg i handen när de är på språng. Muggarna finns i många olika utföranden och den som vill ha sin egen utformning har många olika designer att välja mellan, olika färger och former, och olika material som plåt, plast och porslin.